Ludzie w trosce o środowisko zaczęli interesować się dostępnymi
możliwościami, które w przypadku samochodów ograniczą emisję spalin i będą po prostu bardziej
ekologiczne. Z tego względu zaczęto stosować różnego rodzaju wtyczki i gniazda, które ułatwią ich
użytkowanie. Istnieje także duża różnica w ich wyglądzie, ponieważ w niektórych krajach wygląda to
zupełnie inaczej. W pogoni za innowacyjnością firmy decydują się na okrągłe bolce, dodatkowy bolec
oraz wtyczkę w odmiennym kształcie. Jest to wygodne, ponieważ tę technologię można użyć w miejscach
typu garaż lub parking. Trzeba, jednak zwracać uwagę na ustawione parametry do możliwości samochodu.
Potencjalne miejsca do naładowania samochodu elektrycznego wciąż są trudno dostępne. Dlatego
pracujemy nad rozpowszechnieniem wtyczek, które są łatwe w użyciu, a co najważniejsze możesz ich
używać nawet w domu. Jest to niezwykle wygodne rozwiązanie, jednocześnie zapewnia naładowanie
pojazdu w krótkim czasie. Musisz, jednak zwrócić uwagę, że prędkość ładowania samochodu zależy od
kW, a także napięcia. Gniazda dostosowane do ładowania auta powinny być montowane na etapie budowy
np. garażu. To gwarantuje uzyskanie pożądanego efektu. Jednak aby zrozumieć w jaki sposób to
funkcjonuje trzeba poznać dostępne rozwiązania oraz jakie posiada to
możliwości.
Rodzaje gniazdek elektrycznych
Najważniejsze, by
dostosować wtyczki do potrzeb swojego samochodu. Zignorowanie zaleceń może grozić tym, że gniazdko
nie wytrzyma natężenia mocy lub urządzenie będzie miało wydłużony czas ładownia. Niezwykle duże
znaczenie ma typ prądu, którego używa Twój samochód, ponieważ rozróżniamy stały i przemienny. Warto
sprawdzić tę informację, ponieważ, każdy z nich ma inny standard. Aby móc naładować swój samochód
powinieneś także zwrócić uwagę na rodzaj wtyczki, a nie tylko na obsługiwaną moc . Bardzo często
jest stosowane gniazdo TYPE 2 (Mennekes), który cechuje się oficjalnym standardem Unii Europejskiej.
Wiąże się to z popularnością tego modelu właśnie ze względu na rekomendację Unii. Ze względu na piny
można stosować w tym przypadku prąd przemienny i stały. Niemniej, jednak na rynku są również
dostępne inne rodzaje wtyczek. Istnieje także gniazdko CHAdeMO, które zostało opanowane w Japonii,
rozwiązanie to znalazło swoje zastosowanie w prądzie stałym. Wtyczka typu Combo 2 jest rozszerzoną
wersją TYPE2. Różnica istnieje między bolcami i kształtem wtyczki. TYPE 1 to standard ładowania
powszechny na terenie Ameryki Północnej. Jest tam mocno znane, niemniej stosuje się je także w
innych krajach, między innymi w Europie. Gniazdo typu 1 obsługuje prąd przemienny, i jest używane
przez Chevrolet Volt, Nissan Leaf oraz inne pojazdy na terenie Ameryki. Typ Combo 1 jest znany na
świecie z obsługi prądu stałego, ale także jest dostarczany również prąd przemienny (AC). Wtyczki
typu TYP3 i gniazdo Scame można znaleźć tylko w niektórych mikro pojazdach elektrycznych,
które zostały wyprodukowane przed 2010 rokiem. Były rozważane jako standard unii, jednak ostatecznie
uznano, że lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie Typ2. Tesla w Stanach Zjednoczonych
stosuje swój własny standard dotyczący gniazdek i wtyczek. Jest bardzo duża różnica między tym
rodzajem, a tymi opisywanymi wyżej. Jednak można znaleźć tę technologię także w Europie. Różnią się
mocno od siebie ze względu na narzucane normy.